torsdag 6. september 2012

Tilbake til hverdagen


Mye har skjedd de siste par ukene. Etter Rocklands tilbragte jeg en liten uke i Oslo med trening og avslapping før jeg reiste til Imst i Østerrike for å delta på World Cup. Jeg var ganske spent på formen. Etter to måneder på tur med buldring på stein er det å komme inn igjen på plast veldig uvant, og det å klatre mer enn 20 flytt sammenhengende kan fort bli pumpende.. Øktene jeg hadde på verket var veldig varierende og jeg følte meg langt ifra toppformen. Uansett reiste jeg til Imst. Både fordi det ville være bra oppkjøring til VM og også fordi jeg savnet det å klatre konkurranser. Uansett form ville det være bra bare å kjenne at jeg var i gang igjen! Klatringen gikk overraskende bra og selv om jeg ble grisepumpa så fikk jeg tatt ut alt. Det kjipe var at jeg i 2. kvallik gjorde en megatabbe og mistet akkurat semifinaleplassen!  De nye reglene (som jeg selvfølgelig ikke hadde satt meg godt nok inn i..) sier at man ikke lengre får minuspoeng på tak og ettersom jeg hoppet over ett tak ved flyttet jeg falt fikk jeg ett poeng mindre enn de foran meg på resultatlista. Men, men- ingen vits i å erge seg for mye over dette, det kommer jo alltid en til konkurranse og nå vet jeg litt hvordan jeg ligger i forhold til resten av feltet.


Immatrikuleringsdagen

Etter Imst dro jeg tilbake til Trondheim og SKOLESTART! Friåret mitt er over og jeg har nå begynt på medisinstudiet i Trondheim. Det har vært et par hektiske uker med mye nytt; det er mye å sette seg inn i og en del praktiske ting som må fikses, mange arrangementer man skal være med på, mange nye folk å bli kjent med og ikke minst er det lesing, forelesninger, lab og mye annet… For meg som har hatt et år uten forpliktelser og rutiner så er det litt uvant med en hverdag og en timeplan som er bestemt for meg og dager fylt med mer enn bare trening og klatring, men i grunnen synes jeg det er ganske deilig å ha faste rutiner og meningsfylte dager igjen! Studiet virker utrolig spennende- det er mye praktisk arbeid i grupper, vi får tidlig kontakt med pasienter og i tillegg er det selvfølgelig en del forelesninger og lesing på egenhånd. Sammenliknet med videregående så er det nytt å ikke ha et bestemt pensum eller konkrete lekser/prøver å lese til. Vi har kun én eksamen og den er i juni. Fram til da er det helt opp til oss selv hvor mye vi velger å lese og hvor mange av forelesningene vi vil gå på. Det er lett å tenke at eksamen er lenge til, men jeg skal prøve å henge med fra start! Men innimellom skole og alt annet så har jeg selvfølgelig fått klemt inn trening! Selv om det har blitt litt hektisk så har jeg forsøkt å trene jevnt for å komme i form til VM. De to første ukene ble det en del pumptrening og nå de to siste ukene mest buldring. Det går ganske opp og ned og jeg klarer ikke helt å bli klok på min egen kropp og form.. Tror kanskje det mest skyldes at det er uvant å ha så mye annet å gjøre i tillegg til treningen. Uansett regner jeg med at så snart jeg blir vant til skolehverdagen igjen så kommer alt til å falle på plass!



Etter to uker med skole er jeg nå igjen på vei til en konkurranse. Denne gangen skjer det i Norge og stedet er Lillehammer. Den internasjonale buldrekonkurransen «The Battle» finner sted i helga og i siste liten ble jeg invitert til å delta. Egentlig var det ei fransk dame som skulle klatre, men hun skadet kneet og jeg ble spurt om å ta hennes plass. I tillegg til meg er det Hannah Midtbø fra Norge, Alex Puccio fra USA og Mina Leslie-Wujastk fra Storbritannia i dame klassen. I herreklassen stiller Nalle Hukkataival (FIN), Daniel Woods(USA), David Graham (USA), Carlo Traversi (USA) og Magnus Midtbø (NOR). Det er høyt nivå og det ligger an til å bli et spektakulært show med masse publikum og oppmerksomhet. Selv prøver jeg å ikke tenke så mye rundt det hele, føler kanskje ikke at jeg er helt på det nivå som jeg skulle ønske jeg var på, men det er gøy å få bli med og så får jeg bare nyte det at jeg får være en del av det hele! Gleder meg kjempemasse – jeg tror det kommer til å bli helt rått! For alle som ikke har tenkt seg nedover som publikum (noe som anbefales!!!) så streames det via NRK; www.nrk.no/sport . I tillegg kan dere sjekke ut http://www.facebook.com/events/275652435866676/ for fortløpende oppdateringer. Konkurransen går ut på at hver deltaker skrur et bulder hver og alle har mulighet til å teste hverandres buldre før konkurransen. Selve konkurransen er ganske likt format som world cup- 4 min på å gå hvert bulder og du får poeng for antall topp og bonustak i tillegg til at antall forsøk teller. Gjennom hele konkurransen har vi mulighet til å se hverandre klatre (det er ikke noen isolasjon ettersom vi har sett og testet bulderne på forhånd) og jeg tror det kommer til å bli mer løssluppent og gøy enn en vanlig konkurranse! Akkurat nå sitter jeg på toget på vei nedover. Skal møte resten av deltakerne til middag i kveld. I morgen blir det skruing og testing og på lørdag er konkurransen. Så ønsk meg lykke til og følg med live på lørdag kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar